Von Heiner Wilharm
›Bild und Moderne‹ ist ein notorisches Thema der Vorträge und Vorlesungen Martin Heideggers in den 30er Jahren des 20. Jahrhunderts. In elf Schritten dekonstruiert der Beitrag Heideggers Bildbegriff und Bildkritik dieser Zeit. Im Mittelpunkt stehen die Schriften Die Zeit des Weltbildes und Der Ursprung des Kunstwerks. Die Analyse wird vertieft durch Einbeziehung der Heidegger‘schen Kritik der Ästhetik in der Auseinandersetzung mit Nietzsche. Insgesamt machen Heideggers Einlassungen einsichtig, dass die Bildauffassung der Gegenwart im Einklang mit der fortschreitenden Ästhetisierung der Kunst als Resultat der Selbstermächtigung des modernen Ichs zu begreifen ist, als eine metaphysisch wie historisch neuzeitliche Erfindung. Künstlerisch-einzeldisziplinäre Gründungsversuche von Kunst und Kunstwissenschaft, auch bildwissenschaftliche Integrationsversuche in dieser Absicht, relativieren sich vor diesem Hintergrund.
›Bild und Moderne‹ is a notorious subject of talks and lectures Martin Heidegger gave in the 1930s. Mainly focussing on the writings The Age of the World View and The Origin of the Work of Art our contribution, in eleven steps, aims at a deconstruction of Heidegger’s concept and critical appraisal of the image. This analysis, however, is deepened by taking into account the Heideggerian critique of aesthetics, developed in his confrontation with Nietzsche. By and large, Heidegger’s critique allows for the insight that the contemporary privilege of the image, going hand in hand with a progressive aestheticization of art, is a consequence of modern thinking: a result of the modern ego’s self-empowerment, which, both metaphysically and historically, constitutes a main feature of modernity. Pondered within this Heideggerian horizon, not only the attempts of a disciplinary founding in various arts and the Art Sciences, but also the comparable intentions manifest in the interdisciplinary reshaping of Visual Studies and Visual Culture must be put into perspective.